Thursday, August 7, 2008

Air Terjun LOPO dan durian Sg. Congkak


Mandi air terjun. Itulah objektif trip kali ini. Saya, Pak Tam dan 10 orang pelajar luar negara (9 dari China & 1 Nigeria) memulakan perjalanan dari kampung Pangsun. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam melalui kawasan hutan skunder, perkampungan orang asli dan kemudian memasuki kawasan hutan primer. Perjalan agak mudah walaupun sedikit mendaki.

Memandangkan sekarang adalah musim durian, kelihatan orang asli berulang-alik keluar masuk hutan membawa hasil kutipan durian hutan. Kami juga melalui kawasan 'dusun' durian orang asli yang telah dibersihkan. Teringin nak makan durian, tapi memandangkan orang punya,,,telan air liur je la. Ada seorang pakcik driver teksi tu, kami tengok sibuk memunggah durian ke dalam teksinya. Yelaahhh......sewa teksi jual durian lagi untung dari bawa orang sewa teksi keliling KL. traffic jam pun tadak ...untung lebih. Bukan selalu dapat cam ni...

Sampai air terjun, apa lagi...terjun tiruk le. best gila mandi air terjun. sejuk sampai ke tulang sum-sum. Selepas lebih kurang 2 jam di sana, mandi dan makan tengahari, kami pun berangkat balik. Sebelum meninggalkan Kg. Pangsun, kami pun melepaskan kegeraman kepada durian yang kami jumpa tergolek di sepanjang perjalanan ke air terjun tadi, tapi tak boleh makan. Gerai durian pertama di tepi jalan menjadi mangsa serbuan kami. Sambil bersila di tepi jalan, kami pun membelasah durian sehingga tersandar di tiang elektrik.

sesiapa yang teringin nak makan durian free boleh la melawat air terjun LOPO ini sekarang kerana beberapa pokok durian tak bertuan di kawasan air terjun sedang berbuah dengan agak lebat....adios!!






Labels:

1 Comments:

Blogger ADDIN "My Life Is Beautiful" said...

siot makan sorang sorang...

August 14, 2008 at 6:04 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home